פתיחת עסק בימי מיתון - יזמים שמדגדג להם באצבעות.על רקע הדיבורים על מיתון נשאלתי לאחרונה רבות ,האם כדאי להמתין עם יזמות עסקית ועם פתיחת עסק חדש. תשובתי החד משמעית היא שכפי שרצוי להשקיע במניות כשהן בירידה, כך גם כדאי להקים עסק בתקופת מיתון. במסגרת עבודתי יצא לי לסייע בפתיחת עסק ליזמים צעירים חדורי מוטיבציה ובעלי ביטחון בהצלחת המיזם שבחרו.השאיפה המוטיבציה והאנרגיה של יזמים צעירים היא מושא לקנאה. יזמים אלה ניחנו ביכולת להמציא את עצמם ולהגשים את הרצונות שלהם, מכאן גם החיבור לאותו מקור אנרגיה איפשר להם לדחוף ולפעול ב"פול ווליום".תכונות אלו הביאו את המיזם להצלחה מלאה . המסקנה היא שכדי להצליח, הסביבה החיצונית אינה הסיבה להצלחה. כך למשל ידוע כי גם כשכל נתוני הסביבה זהים , תמיד נמצא פירמה המצליחה יותר מהאחרות. כלל ידוע הוא כי הסיבה לפער היא הניהול בלבד. כל מה שנדרש מהיזם הוא להפעיל את העוצמה שבו באמצעים הבאים :
1. היזם חייב לקבוע את חזונו ומטרתו, להציב יעדים ולוחות זמנים לפתיחת העסק ולרצות להגשימם בכל מאודו. שום פרויקט לא יצליח אם
היזם לא יחוש שהוא "חי" אותו.
2. היזם נדרש להפעיל את המחשבה - מסתבר כי למחשבה יכולת למגנט מציאות. לכן עליו לחשוב בצורה יצירתית והמצאתית מבלי לפחד
משינוי תפיסת עולם ומתוך רצון לעמוד בכל האתגרים. כדי להפעיל את המחשבה עליו לדמיין, להפנים ולדבר על המיזם עם משפחתו/חבריו
ואף להתחייב בפניהם על הגשמה משגשגת ביותר של המטרה שבחר. לשיתוף המטרה ברבים יש חלק ניכר בלהפוך את הרעיון למשהו
קיים !
3. היזם נדרש לעשות הכול מתוך אמת, עוצמה, אהבה והכרה ביכולתו לקדם רעיון לעשייה ותוך התמודדות עם חולשותיו.
4. אנו כבעלי מקצוע נבחן את הסיכונים הכרוכים בביצוע המיזם ונכוון את היזם לצמצם אותם בדרכים הבאות :
א. לערוך סקר בענף בו העסק מיועד לפעול ולבדוק מחירי מוצרים מתחרים, שיעורי רווח ותנאי אשראי מקובלים.
ב. לקראת פתיחת העסק להתייעץ עם בעלי מקצוע רואי חשבון, אנשי שיווק ואנשי כספים.
ג. להכין תוכנית עבודה לפתיחת העסק, עם לוחות זמנים.
ד. להיערך לפתיחת העסק ע"י הכנת תקציב. זאת כדי לאמוד את רמת הרווחיות וכדי לקבל החלטה בדבר אופי העסק, האם כדאי
למכור במחירים גבוהים תוך הקטנת הכמות הנמכרת או להיפך.
ה. לבנות תזרים מזומן , לבדוק מה הצרכים הכספיים הנדרשים לעסק הנפתח ולבחון מקורות המימון.
ו. להשלים מידע שחסר לצורך פתיחת העסק באמצעות קורסים מקצועיים ועל ידי השתתפות בסדנאות בעלי אופי של הכוונה אישית.
ז. לבטח את כל הסיכונים הקיימים הצפויים.
ח. להתייעץ עם עורך דין לפני כל הסכמה על התחייבות עסקית.
ט. לבחון אפשרות לצירוף שותף למיזם.
בהצלחה !
בעת פתיחת עסק אין צורך בכסף כדי לעשות כסף. כל מה שדרוש הוא שינוי בדפוס החשיבה !
http://www.yazamot.co.il
מר לוי שימש בעבר כחשב לחברת "כלל מימון" וכיועץ מומחה לבתי משפט בעניינים חשבונאיים. מתמחה במתן שירותים לחברות סטארט אפ והייטק,בעריכת תוכניות עסקיות ובשיקום ובהבראת חברות.